onsdag 2 februari 2011

Vidare mot nästa steg...

Nu har jag lämnat blodprov och närmast väntar ett läkarbesök i Sunderbyn 2011-02-09.
För er som inte vet så kommer jag att genomgå en gastrik bypass operation. Att uppnå sitt mål genom operation tycker många är att fuska. Fusk eller ej för mig handlar det om livet, mer om detta kommer jag skriva om senare.
Kommentarer som man kan få när man berättar om operationen kan vara "Det är ju bra att det finns men jag tycker inte att man ska få välja det som första alternativ, utan att prova banta först"
Ja det är sant! Många gånger har jag fått kommentarer av denna karaktär. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blir ledsen men jag vet att det kanske inte är så mycke tanke och framför allt kunskap bakom uttalandena.
Det är nu som mina barn är små, det är nu som mina barn växer upp. Jag kommer aldrig förlåta mig sig om jag stått bredvid och tittat på deras uppväxt. Jag vill var aktiv och delaktig -spela fotboll -åka skidor -simma o bad. Jag hatar mig själv när jag säger till barnen - nej, jag orkar inte -nej, jag kan inte, nu måste jag vila fråga pappa.

Som om ni säger till era barn Nej, jag hinner inte! fundera då på vad ni har prioriterat istället......

8 kommentarer:

  1. Heja på dig Susanne, man ska göra det man vill själv i sitt eget hjärta inte vad andra anser om det man ska göra. Blir spännande att få följa med dej här på bloggen, jag har flera vänner som genom gått denna operation nyligen. Eftersom jag själv har panisk sjukhusskräck har jag svårt att se mig gör det, vore det inte för den hade jag antagligen opererat mig med, kram

    SvaraRadera
  2. Tack Sandra! Detta beslut har växt fram under ca 2år så jag känner mig säker. Jag har pratat med många som gjort operation och är mycket nöjda. Jag räknar med att det inte kommer bli lätt men jag är beredd att kämpa :) Kram

    SvaraRadera
  3. Välkommen till bloggvärlden! :) Många som kallar operationen den lätta utvägen har nog inte förstått allt jobbet som tillkommer ändå. Känns det rätt för dig så är det såklart det du ska göra, men det vet du ju redan ;) glad för din skull! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Susann
    I morgon är det exakt ett år sen jag gjorde min op. är nu 43 kg lättare och för mig har det varit värt det. Visst kan det ses som en genväg och jag har nog tänkt så själv i bland. Veckorna före op är fan ingen lek men är man inställd på det så går det, efter op så har man inte så mycket val man har då en väldigt liten magsäck. jag har fått ett nytt liv, bara kunna träna, leka med barnen i snön och springa omkring i bikini och känna sig "snygg" (om man tänker bort det lösa skinnet :)).
    Hör av dig om du funderar över nåt eller varför inte ta barnen och komma och hälsa på.
    Häls. Jennie W

    SvaraRadera
  5. Hej superbruden!!

    Vi har ju pratat om detta förr och jag säger som jag sa när jag hörde det första gången, men så bra!!! Jag om någon vet att det gör ont när folk pratar...men försök tänka att alla vi som känner dej vet att du INTE fuskar!!! Som du har kämpat! Levt på soppor i månader...för att nämna ett hemskt alt...dom som pratar har ingen aning om vad dom säger...dom har aldig varit i din situation och i din kropp! Det funkar inte bara att "banta". Det kan man göra om man gått upp ett kilo eller två... Man har olika förutsättningar & olika förbränningar beroende på vilken kropp man har.
    Jag är superstolt över dej att du väljer livet! Att du väljer att ta tag i det här för barnens skull...men mest för din egen hoppas jag...Du är jätte modig och jag VET att du kommer klara det galant!!
    Kramar i massor!! /Tebbetott

    SvaraRadera
  6. Söta du..Du är en klippa när det gäller allt, och jag kan inte förstå att folk anser att man fuskar när man gör en GP operation.
    Du har allt vårt stöd, love you sis.
    /Fia

    SvaraRadera
  7. Sussi min älskade vän! Du gör helt rätt och jag förstår dig fullt ut! Du är modig, stark och ska inte ta åt dig av andras åsikter.
    Jag kör på med min bantning som tenderar att bli lite jojo.
    Jag är bara rädd för narkosen så jag skulle nog inte våga operationen men du är modigare än mig. Fin blogg du har! Kram!

    SvaraRadera
  8. Det är alldeles för lätt att bry sig om vad andra tycker och tänker, men gör inte det. Gör det som känns bäst för dig och bara dig.

    Lycka till och Kram på dig

    SvaraRadera